همه محصولات

مقایسه کره گیاهی و حیوانی – شباهت ها و تفاوت ها

اشتراک گذاری درشبکه های اجتماعی

sharing

کره صرف نظر از تنوع آن یکی از محبوب ترین فراورده های لبنی بوده و افراد آن را در وعده های غذایی مصرف میکنند. این فراورده لبنی به علت داشتن طعمی مطبوع حتی در پخت و پز نیز استفاده میشود. برای نمونه بسیاری از افراد در هنگام درست کردن نیمرو ، بجای استفاده از روغن های جامد از کره طبیعی بدین منظور استفاده میکنند. به دلیل افزایش محبوبیت تنوع کره ها این موضوع سبب گردیده تا بسیاری از شرکت های لبنی به همراه فروشگاه های لبنی نسبت به تهیه کره اقدام کنند. عموماً برای تهیه کره حیوانی تولید کنندگان از دستگاه های کره گیر برای تسریع در تولید کره استفاده میکنند. برای تهیه کره گیاهی نیز اغلب شرکت ها با ترکیب انواع فراورده های گیاهی نسبت به تولید آن اقدام میکنند. اینجا در ذهن بسیاری از مصرف کنندگان کره این سوال پیش می آید که تفاوت کره طبیعی « حیوانی » و گیاهی چیست؟ این موضوع سبب شده تا ما مطلب کاملی را در مورد تفاوت های این دو نوع کره برایتان تدوین کنیم. برای دانستن این موضوع میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تفاوت کره گیاهی حیوانی

تفاوت ها و شباهت های کره گیاهی و حیوانی

در پروسه تهیه کره حیوانی ، تولید کنندگان این نوع کره از چربی های حاصله از ماست پر چرب برای تولید کره استفاده میکنند. شیوه کار بدینصورت است که ماست پر چرب را داخل دستگاه کره گیر ریخته و با گشت مدت زمانی کره طبیعی را در دستگاه برداشت میکنند. کره گیاهی اما بدین شیوه نبوده و این ماده همان « مارگارین » چربی گیاهی می باشد که طی برخی تغییرات و عملیات هایی که بر روی آن انجام میشود از نظر بافت ، رنگ و بو شبیه کره حیوانی می شود.

خوب است بدانید که کره گیاهی در واقع به هیچ وجه فراورده لبنی محسوب نمیشود ، چرا که این فراورده برخلاف کره حیوانی که از ماست گاو ، گوسفند ، بز بدست می آید از چربی گیری از گیاهان حاصل شده و با تغییراتی که بر روی آن اعمال میشود طعم کره حیوانی بر خود میگیرد.

کره طبیعی
کره طبیعی

همانطور که تا کنون متوجه شده اید کره حیوانی و گیاهی « مارگارین »  از لحاظ ساختاری تفاوت های بنیادین با یکدیگر دارند. اما اینکه کره گیاهی به چه طریق پا به عرصه سفره مردم گذاشت باید بگوییم که در گذشته تهیه کره طبیعی برای افراد دارای هزینه های بسیار زیادی بود و به همین دلیل تمامی افراد نمیتوانستند از این ماده استفاده کنند. با گذشت زمان کارخانجات تولید و تهیه لبنیات توانستند تا با انجام اقداماتی خاص بتوانند چربی را از گیاهان گرفته و بدین شکل مارگارین تولید کنند. خروجی حاصله از مارگارین دقیقاً شبیه کره حیوانی بوده و از قیمت کمتری نیز برخوردار بود. این موضوع سبب شد تا میزان تولید کره گیاهی در مقطعی خاص حتی از کره طبیعی نیز پیشی گرفته و پای آن بر سر سفره مردم نیز باز شود.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که کره گیاهی توانست برخی از مضرات کره طبیعی را نیز رفع کند. برای نمونه کره حیوانی دارای مقادیر بالای چربی و کلسترول بوده اما مارگارین به علت اینکه از گیاه تولید میشود در خود هیچگونه کلسترولی ندارد. علاوه بر این کره طبیعی « حیوانی » دارای زنجیره بالایی از اسیدهای چرب می باشد که اغلب این اسیدها در مارگارین وجود ندارد.

کره گیاهی
کره گیاهی

کره گیاهی یا حیوانی ؛ کدام یک؟

امروزه هر دو نوع کره حیوانی و گیاهی به علت داشتن مزایای خود توسط افراد مختلف مصرف شده و به همین علت نمیتوان یکی از تنوع کره را بر دیگری ارجع دانست.

کره گیاهی با توجه به کیفیت ماده اولیه و همچنین نحوه تهیه می تواند در بهترین یا بدترین کیفیت تهیه شود. کره حیوانی نیز منبع بزرگی از انواع مواد ارزشمند مانند ویتامین A ، D ، E ، K و مواد معدنی همچون مس و منگنز می باشد. با این حال کره حیوانی دارای اسید چرب و کلسترول بوده و نبایست در مصرف آن تفریط شود. بلحاظ خواص ، مطمئناً خواص کره طبیعی بیشتر از کره گیاهی بوده و به همین دلیل نیم نگاه ما برای مصرف ، کره حیوانی می باشد.

نظرات کاربران وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *