همه محصولات

روش جوشاندن و پخت شیر برای میکروب زدایی آن

اشتراک گذاری درشبکه های اجتماعی

sharing
شیر خام قبل از مصرف می بایست حتماً و حتماً جوشانده شود. دلایل مختلفی برای پخت شیر قبل از استفاده وجود دارد. برای نمونه شیر خام نجوشیده ممکن است شما را به بیماری هایی نظیر تب مالت ، سل ، سیاه زخم و ... دچار کند. از این رو اغلب افراد قبل از استفاده از شیر نسبت به جوشاندن آن اقدام میکنند. در این مطلب از سایت ما اصولی ترین روش جوشاندن و پخت شیر را به شما آموزش خواهیم داد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.
پخت شیر

در مورد مدت زمان پخت شیر برای میکروب زدایی ، سه نظریه وجود دارد. برخی از افراد بدین باور هستند که شیر خام می بایست قبل از مصرف حدود سه دقیقه جوشانده شود. برخی نیز بدین باور هستند که شیر باید ده دقیقه روی گاز بجوشد. گروه سوم نیز بر این باور هستند که شیر باید حدود بیست دقیقه بر روی گاز پخته شود. هر کدام از این دسته افراد دلایلی را برای صحیح بودن آن می آورند. طبق تحقیقات انجام شده توسط ما ، بهترین مدت زمان برای پخت شیر به جهت حذف تمامی میکروب های آن حدود بیست دقیقه می باشد. جوشیدن شیر کمتر از بیست دقیقه سبب می‌شود تمامی میکروب‌های موجود در آن از بین نروند. از این رو ما این روش را برای شما توضیح خواهیم داد.

شیر خام
شیر خام

روش پخت شیر « مدت زمان بیست دقیقه »

الف. یک قابلمه مسی آماده کرده و شیر را درون آن بریزید. در نظر داشته باشید که به ازای هر کیلوگرم شیر خام ، نیم استکان آب به آن اضافه کنید تا در زمان پخت غلیظ نشود. دلیل اضافه کردن آب به شیر خام این است که شیر در اثر جوشش زیاد غلیظ می شود و پروتئین های آن مواد سمی و سرطان زا ایجاد میکند. اضافه کردن آب سبب می شود تا هنگامی که شیر به مرحله جوشیدن میرسد آب آن تمام نشود و شیر درحین حین جوشش در زمان طولانی غلیظ نشود.

توجه کنید که قابلمه ای که به منظور پخت شیر انتخاب میکنید بهتر است تا نصف آن خالی باشد. در این حالت شیر هنگامی که میجوشد از سر قابلمه سر نمی رود.

ب. هنگامی که شیر به نقطه جوش میرسد کف تولید میکند و در این زمان شما می بایست زیر شعله را کم کنید تا شیر بصورت اصولی بجوشد. همچنین بهتر است تا آن را هم بزنید تا کف ایجاد شده بخوابد. بعد از انجام این کار شما میتوانید به کارهای روزمره خود برسید و شیر را با حرارت ملایم « حد نصاب جوشش » به مدت بیست دقیقه بر روی گاز رها کنید. بهتر است تا هر ۵ دقیقه یکبار نسبت به هم زدن شیر اقدام کنید.

توجه کنید که در زمان پخت شیر یک لایه روی مایع ایجاد می شود. بهتر است هیچ گاه این لایه را مصرف نکنید ، چرا که  میکروب هایی که روی لایه هستند از بین نمی روند.

ج. بعد از گذشت بیست دقیقه ، شیر را به هم زده و شعله زیرین آن را خاموش کنید. پس از خاموش کردن شیر آن را سریعاً مصرف نکنید چرا که به آرامی سرد شدن شیر به نوبه خود سبب از بین رفتن برخی دیگر از میکروبهای داخل شیر می شود.

توجه کنید که بعد از پخته شدن شیر شما میتوانید آن را در حدود سه الی چهار روز در یخچال نگهداری کنید و به علت پاستوریزه نبودن شیر نگهداری بیش از چهار روز این ماده لبنی پیشنهاد نمیشود.

شیر پخته در حال خنک شدن
شیر پخته در حال خنک شدن

روش جلوگیری از ته گرفتن شیر در زمان پخت

در صورتی که بخواهید از ته گرفتن شیر در زمان پخت جلوگیری کنید یک راهکار سراغ دارید. برای جلوگیری از این موضوع شما می بایست شیر خام را تا زمان به جوش آمدن مدام هم بزنید. در این حالت هیچگونه ته گرفتگی در شیر بوجود نخواهد آمد. در صورتیکه شما صاحب فروشگاه لبنیات بوده و بصورت تخصصی مشغول به این حرفه هستید میتوانید از پاتیل پخت شیر استفاده کنید. این محصولات به علت اینکه از سیستم حرارت غیر مستقیم استفاده میکنند و دارای موتور همزن هستند محتویات درون آنها هیچ گاه دچار ته گرفتگی نمیشود.

در صورتی که سوالی دارید میتوانید آن را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *