همه محصولات

معرفی تفاوت های دوغ معمولی و دوغ کفیر

اشتراک گذاری درشبکه های اجتماعی

sharing
دوغ یکی از نوشیدنی هایی است که در سفره عموم مردم وجود دارد. اغلب مردم مصرف دوغ را ارجع تر از نوشابه ها میدانند ؛ چرا که دوغ هیچگونه مواد شیمیایی نداشته و ساختار آن سالم تر است. چند سالی است که استفاده از نوشیدنی کفیر « دوغ کفیر » در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده با این حال برخی فرق و تفاوت دوغ معمولی و نوشیدنی کفیر را نمیدانند. در این مطلب از سایت ما فرق دوغ معمولی با دوغ کفیر را به شما خواهیم گفت. برای دانستن آن میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.
تفاوت دوغ کفیر

دوغ معمولی چطور تهیه می شود؟

مطمئناً همه شما با طرز تهیه دوغ آشنایی دارید. دوغ در واقع نوعی نوشیدنی است که از ترکیب ماست ، نمک و سبزیجات معطر تهیه می شود. روش تهیه دوغ بدینصورت است که معمولاً فروشندگان فراورده های لبنی به کمک دستگاه کره گیر ابتدا از ماست پر چرب فرایند کره گیری را انجام میدهند. پس از انجام پروسه کره گیری مایعی که از خروجی کره گیر به دست می آید با نمک و برخی از سبزیجات معطر ترکیب شده و بدین طریق دوغ حاصل می شود. دوغ در اصل خصوصیات زیادی دارد. با اینکه مصرف این فراورده لبنی توسط متخصصین برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند پیشنهاد نمی شود با این حال هیچ گاه نمیتوان از فواید دوغ چشم پوشی کرد. افزایش سطح ایمنی بدن ، کمک به هضم غذا و بهبود کیفیت خواب از نمونه برخی از خواص مصرف دوغ برای افراد می باشد.

دوغ محلی معمولی
دوغ محلی معمولی

نوشیدنی کفیر چطور تهیه می شود؟

نوشیدنی کفیر « تلفظ صحیح : کَفیر » که برخی به آن دوغ کفیر هم میگویند از دیگر فراورده های لبنی بوده که از تخمیر قارچ کفیر با شیر حاصل می شود. قارچ کفیر نوعی قارچ کهنسال بوده که ریشه پیدایش آن به قفقاز باز میگردد. به علت خواص زیاد قارچ کفیر ، فراورده تولید شده توسط این قارچ نیز دارای خواص زیادی بوده و این فراورده امروزه در کشورهای زیادی مصرف میشود. نوشیدنی کفیر در حال حاظر به دو شیوه سنتی و صنعتی تولید میشود.

دوغ کفیر
دوغ کفیر

اما در مورد نحوه تهیه نوشیدنی کفیر تهیه این ماده در شیوه سنتی و در منزل بسیار آسان است. برای تهیه دوغ کفیر کافیست تا یک لیتر شیر را درون قابلمه حرارت دهید. پس از به جوش آمدن شیر برای خنک شدن آن صبر کنید و دانه های کفیر را آماده کنید. در مرحله بعد دانه های کفیر را به همراه شیر داخل یک شیشه بریزید و درب آن را با کش و پارچه ای تمیز ببندید. بطری باید به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در محیطی تاریک قرار داده شود. مدت زمان تخمیر نیز به دمای محیط و کیفیت قارچ کفیر بستگی دارد. در فیلم زیر روش تهیه دوغ کفیر بصورت کوتاه نمایش داده شده است :

تفاوت اصلی دوغ معمولی و کفیر در چیست؟

دوغ معمولی و کفیر علاوه بر اینکه در ساختار با یکدیگر تفاوت دارند در طعم و مزه نیز با یکدیگر متفاوتند. کفیر در مقایسه با دوغ معمولی گاز بیشتری داشته و ترش تر است. صد البته گازی که در دوغ کفیر وجود دارد نسبت به دوغ محلی طبیعی تر بوده و بی ضرر می باشد. به علت دارا بودن گاز طبیعی و داشتن طیف وسیعی از ویتامین ها و باکتری های پروبیوتیک در دوغ کفیر ، این فراورده میتواند جایگزین مناسبی برای دوغ گازدار مصنوعی باشد.

دوغ محلی طبع سردی داشته و به دلیل داشتن کازئین تاثیر مثبتی را در خواب ایجاد میکند. همین موضوع باعث میشود تا شما بعد از مصرف دوغ پس از صرف وعده غذایی احساس خواب آلودگی بهتان دست دهد. ذکر دوباره این نکته ضروریست که در هنگام تهیه دوغ معمولی نسبت به دوغ کفیر نمک بیشتری استفاده میشود. همانطور که اطلاع دارید نمک برای بیماران کلیوی و بیمارانی که فشار خون دارند مضر می باشد. این افراد میتوانند مصرف دوغ کفیر را با دوغ محلی جایگزین کنند.

نظرات کاربران وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *